Jalebi, manisan wajib Deepavali

Selain dari muruku, ada satu lagi kuih atau lebih pada manisan selain laddu yang wajib ada masa Deepavali. Rupanya sama macam murukku tapi yang ni namanya Jalebi! Jalebi ni kuih kecil berwarna kuning keemasan dan manis. Manisan ni digoreng dalam bentuk pretzel atau bulat, dan kemudian direndam dalam air gula safron untuk mendapatkan warna kejingga-jinggaan. […]

Kek Tiramisu

Resepi kek tiramisu ni memang leceh sikit. Banyak steps nak buat. Tapi itulah cabarannya kan. Yes, memang boleh beli kat bakery, tapi apa kata kali ni kita try buat kat rumah. Keluarkan bakat MasterChef korang yang dah lama terpendam tu. Bahan – bahan:  Kek coklat 4 biji telur 180g gula kastor 1 sudu besar ovalette […]

Pepes @ Pais Tauhu

Pepes Tauhu Kemangi Sunda ni memang jadi kegemaran pada mereka yang sukakan pepes/pais. Pepes khas ini memiliki tekstur yang lembut dan wangi  serta rasa pedas unik yang berbeza dengan pepes tauhu yg lain.  Bahan-bahan: 4 biji Tauhu putih  100 gram ikan bilis (goreng garing)  2 biji Telur  2 tangkai daun bawang, dihiris halus 2 ikat […]

Resepi Badak Berendam

Suka makan aneka kuih muih tradisional? Haa, mesti Kuih Badak Berendam ni antara yang jadi kegemaran. Dibuat dalam saiz sebesar biji bola ping pong, berendam pulak dalam kuah santan lemak-lemak masinnya. Memang mantapp ni! Bahan-bahan:  Bahan untuk inti: 1/2 biji kelapa parut 2 sudu besar gula pasir gula melaka secukupnya 2 sudu besar gula pasir […]

Resepi Rempeyek Kacang Tanah Anak Jawa

Tak sah jawanya kalau tak reti makan rempeyek atau lebih femes dikalangan org-org jawa sebagai peyek. Pendek je, yg penting sedap! Sedapnya rempeyek ni terletak kat adunannya yang mana bila siap rasa lemak berempah.  Kalau dulu rempeyek ni org buat masa raya atau sebagai kudap2 bila ada kenduri kahwin. Sekarang tak ira hari, janji rajin […]

Tart Nanas Gulung Istimewa CNY

Kuih tart nanas adalah antara kuih popular semasa sambutan Tahun Baru Cina dan Hari Raya Aidilfitri. Kuih ini adalah simbol tuah dan masyarakat Cina turut mempercayai kebaikan kuih tart nanas yang membawa unsur positif dalam kehidupan.  Bahan untuk jem: 2 biji nanas, parut dan toskan air 600 gram gula 1 batang kayu manis 2-3 titik […]